tisdag 24 juli 2012

Kristi kärlek accepterar inte men befriar!

Kristi kärlek accepterar inte men befriar!

Sedan R. Otvall (Opinion 29 april -09) påstått att man inte kan vara homosexuell och samtidigt kristen, så påstår signaturen H.B. på Opinionssidan den 4 maj, att vissa föds homosexuella och Britt Fridlund på ”Kort Sagt” samma dag, att det avgörande för ett kristet ställningstagande är att det präglas av kärlek, av allt att döma enligt BF lika med acceptans av den homosexuella utlevnaden.

I diametral motsats till Britt Fridlund hävdar Bibeln ett kärleksbegrepp som älskar syndaren men inte accepterar synden utan i stället i kärlek erbjuder en befriande kraft som övervinner densamma. Denna den helige Andens sedliga kraft utlovades århundraden före kristendomens frambrytande. Så profeterar Hesekiel drygt 500 år f.Kr: ”Och jag (Herren) skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma i ert bröst. Jag skall låta min Ande komma i ert bröst och göra så, att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och gör efter dem”. (Hes 36:26)
Det är till den kraftens, Guds andes förvandlande förmåga, som Paulus i sitt första brev till Korint hänvisar då han skriver: ”Ingen som lever i otukt..eller homosexualitet..får ärva Guds rike. Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namns och genom vår Guds ande.” ( 1 Kor 6:11).

Nu har en del hävdat att Paulus enbart skulle syfta på pedofili och att han inte skulle ha känt till vår tids försök att skapa livslång trohet i en homosexuell förbindelse och kalla det för äktenskap. Mot detta har prof. emer. C. Caragounis Lund i sitt arbete ”Bibens syn på homosexualiet” Stockholm 1998, med framgång hävdat att den i hela romarriket välbereste Paulus, med uppväxt i dåtidens kulturella knutpunkt Tarsis och med kännedom om alla influenser som bör ha passerat det stora diskussionsforum som han besökte på Areopagen i Aten , denne Paulus bör ha känt till de homosexuella äktenskap mellan soldater av samma kön, som ingicks i de romerska stadsstaterna för att öka stridsmoralen i krig och få soldaten att kämpa till det yttersta för sin partners överlevnad. Ändå skriver han som han gör och tar i Rom 1:26, 27 avstånd från alla former av homosexuell samlevnad.

Ett starkt bevis för Guds vilja på det här området, är det faktum att samma vittnesbörd om befrielse, som Paulus hänvisar till i 1 Kor 6:11, bevisligen framförs idag och detta av fd aktivt homosexuella som förvandlats och fått en heterosexuell inriktning, liksom också vittnesbörd av dem som kämpar med sin homosexuella inriktning men i Kristi efterföljelse bär sitt kors och övervinner frestelsen till utlevnad också detta genom Andens sedliga kraft.

Dessa vittnesbörd är högst intressanta! Ibland gäller det människor i befintliga heterosexuella äktenskap, som kämpat med en homosexuell inriktning sedan de missbrukats i sin barndom, men som nu i mötet med Andens kraft befrias och får ett nytt fungerande samliv i sitt heterosexuella äktenskap mellan man och kvinna. Andra gånger kommer båda makarna från en homosexuell livsstil men i frälsningen i Kristus Jesus befriats , förvandlats blivit kära i varandra och nu lever i ett harmoniskt heterosexuellt äktenskap.

Samuel Svensson, doktorand och själasörjare, Åstorp.

0 kommentarer:

Translate the blogg